torsdag 8 september 2011

Hobbytips!

Min goda vän Lovisa konstaterar att hon inte har någon hobby, och att det är ganska jobbigt. Jag kan inte annat än hålla med; musiken var ju min hobby tills jag började i Falun och nu är musik allt jag håller på med! Inte för att jag inte älskar det, men det kan vara skönt att koppla av med något annat ibland. Få lite distans. Så nu har jag blivit med hobby. Och nu ska jag berätta hur det gick till!

Jag har under en längre tid närt ett ogillande mot Samhället. Den här Världen, som är så full med skit. Maten jag förväntas äta innehåller tillsatser man typ kan måla hus och lösa proppar med, eller så har den åkt från mellaneuropa i stora lastbilar, kanske till och med medan den fortfarande var i levande tillstånd. Kläderna jag förväntas köpa och ha på mig är sydda för svältlön av barnarbetare i Asien, och tyget är färgat av människor som dör alldeles för tidigt av sjukdomar de får av att bada i kemikalier när de färgar tyget. Och löpsedlar, veckotidningar, reklampelare och tv-program talar hela tiden om för mig att jag borde vara smalare, lyckligare, sexigare, duktigare...

Eftersom jag störde mig så mycket på allt det här beslöt jag att göra det till min hobby att ta mig runt allt det här, att inte vara en del av det längre. Jag menar, ska man ändå ha en hobby och om den kan vara lite vad som helst, så kan man ju lika gärna välja en hobby som man har nytta av!

Min hobby 1: Matlagning
Så jag, den ökända brännaren av fiskpinnar och halvfabrikat som alltid hävdat att jag hatar att laga mat, har börjat lusläsa innehållsförteckningar, beställa mat från gårdar i närheten och göra storkok. Planera min mat. Pröva nya grejer, laga mat på samvetet.

Omelett: alla ingredienser från lokala producenter. 



Min hobby 2: Stickning
Jag har köpt garn från ett ställe i Gästrikland och stickar nu på min första kofta, och ska jag ha någonting i klädväg börjar jag alltid på Myrorna. Jag har börjat förstå min brors tänk vad gäller kläder; få men dyra plagg med kvalitet! Jag stoppar till och med hålen i tårna på mina strumpbyxor... Hej helylle!

Min kofta i stickkorg från 70-talet nån gång.



Min hobby 3: Träning
Jag har börjat jogga på morgonen och köper en träningstidning då och då för att få lite inspiration. Jag ska aldrig mer köpa en VeckoRevyn eller en Cosmopolitan i hela mitt liv. Ska jag jobba som operasångerska måste jag ha fysik ungefär som en elitidrottare så det är lika bra att intressera sig för det redan nu...

Mina 41or i joggindojjorna.




Nu låter jag väl lite som Bror Duktig på speed... En sådan där provocerande rädda världen-typ. Men jag är nöjd och stolt med de förändringar mina hobbys åstadkommit i mitt liv och tänker inte hymla med det!

Och detta är ju ett tipsinlägg! Såhär kan man tänka, om man vill. Eller så kan man tänka på något annat sätt. Det är nog bra det med!

Nu ska jag öva!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar