onsdag 21 september 2011

Att sola sig i glansen

Ikväll var det elevafton. Denna utomordentliga tillställning bjöd bland annat på mig. Jag sjöng Dorabella och en sång ur "Barnets Vaardag" (två a:n blir å på norska); "Vaarmorgen i skogen". Den sistnämnda cykeln är skriven av Agathe Backer Gröndahl, en fantastisk norsk kompositör och pianist, samtida med Grieg. Anita brukar alltid hypa henne varje gång någon sjunger något av henne, men det är Agathe värd! Hon var småbarnsmamma, hade ett helt hushåll att sköta (och en musikerman som inte gjorde många knop hemma), en karriär som konsertpianist, hon hade pianoelever och på toppen av allt detta komponerade hon själv. Hon gick mycket riktigt in i väggen efter ett tag och dog ganska ung.

Jag hittade inte Vaarmorgen på spotify tyvärr, men några andra sånger ur samma cykel. Till exempel den här, som jag också har sjungit vid något tillfälle.

Till min stora glädje gick uppträdandet jättebra! Jag har fått så många komplimanger och känner mig verkligen pepp! Allt både filmades och spelades in; normalt sett brukar jag vänta lite med att lyssna på inspelningar för att hinna få lite distans till prestationen (så typ, ett halvår eller så), men ikväll vågar jag banne mig lyssna på det direkt! Det känns så härligt med så många positiva ord i ryggen! Tack ska ni ha! Nu solar jag mig i glansen, för det tycker jag att man får göra då och då!

Här är en annan som solar sig i glansen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar