fredag 16 september 2011

Är magen glad är människan glad!

Jag har äntligen börjat laga ordentlig mat. Bränner inte fiskpinnar och makaroner längre; nu är det omeletter och pajer och rotfrukter och annat nyttigt som gäller! Och när jag äter kött vill jag veta var det kommer ifrån. Just nu låter jag pappa beställa åt mig från Norrbeten, och det känns bra för jag vet att djuren har haft det så bra det bara går, även om det fortfarande skaver i själen för att det faktiskt är djur som en gång levat som jag äter. Jag vill egentligen vara helvegetarian men klarar inte av det. En del tycker att jag hycklar när jag säger att jag bryr mig och sedan äter kött i alla fall, men jag känner att när jag inte klarar av att gå hela vägen med vegetarianismen så är det åtminstone bättre att göra något än ingenting alls. Och det jag gör är att välja kött med omsorg. Det är jag skyldig djuren.

Jag har lite LCHF-tänket i bakhuvudet när jag lagar mat. Mer protein och fett, mindre kolhydrater. Att sätta i sig en hel kastrull tortellini, som jag gjorde för bara ett år sedan, känns plötsligt väldigt främmande.  Någon dag ska jag försöka få tummen ur och gå på bondens marknad och köpa en massa lokalproducerade grönsaker och bunkra för vintern. Blomkål, till exempel, är jättegott att göra mos av och ersätta potatismoset med ibland! För ett halvår sedan visste jag inte vad blomkål var.

Min nya livsstil har gjort mig piggare och gladare i magen; här kommer ett smakprov på gårdagens middagsmat!

Mvh
Bror Duktig


PS. Om Du, bloggläsare, skulle råka vara i behov av en slickepott, kan jag starkt rekommendera en från märket Rice. Min är köpt på Kuckelikana i Falun. Under hela mitt nittonåriga liv har jag aldrig träffat på en slickepott som slickepottar lika bra som den här! Det är magi! DS.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar