torsdag 26 januari 2012

Suddasuddasuddasuddabort din sura min!

Jag är nu tvångssjukskriven i en vecka. I en hel vecka ska jag hänga i min lägenhet och försöka tänka på något annat. Min sånglärare hoppas att "den gamla Linnea" ska komma tillbaka då. Den Linnea som satt i soffan i sångrummet i dag och såg ut som en avliden disktrasa ska väck. Hon sa åt mig att inte tänka på sången. När jag ändå inte kan sjunga. Hon kanske har en poäng där. Nu är uppgiften alltså följande: hålla mig undan från skolan i sju dagar, bara göra lustfyllda saker, sova mycket och undvika att livet förfaller till den där scenen i alla indiefilmer där man får se klipp av huvudpersonen i sin stökiga lägenhet, liggandes på golvet som en liten ångestboll, eller på mållös promenad i dimmig stad, ackompanjerad av långsam pianoballad. Undvika det sistnämnda, alltså. Till min hjälp har jag nu anlitat ett paket färgglada pennor för 89 kr och en massa choklad. Jajamen! Och så har jag gjort (gör nu) en lista.

SUDDA UT DIN SURA MIN-LISTAN
- Se roliga saker på Youtube. Till exempel hela Berts dagbok, som någon vänlig människa har lagt upp.
- Skriv dagbok med de färgglada pennorna och rita roliga gubbar och fina blommor i marginalen.
- Läs alla böcker som står olästa i bokhyllan. Positivt: du blir i regel så uppslukad av dem att du garanterat glömmer bort att tänka på sången! Negativt: böckerna som väntar på att slukas är peppiga, positiva böcker som "Processen" och "Porträtt av konstnären som ung".
- Nu har jag tid att skriva. Öva mig på krönikor.
- Utforska det där spännande stadiet precis mellan vakenhet och sömn som det stod om i DN Kultur idag. Det där stadiet jag tyvärr aldrig minns något av.
- Om humöret ändå dippar: choklad! Mycket choklad! Kan bara sluta positivt; antingen kickar endorfinerna in och man blir en livad lax, eller så mår man så illa att de deppiga tankarna garanterat är de sista man ägnar sin uppmärksamhet.

- Blogga. Jag kanske gör en liten följetong av den här sjukperioden? Förutsatt att den för med sig intressanta tankar. Eller så blir det en övning i att skriva intressant om att till exempel dricka oboy i morgonrock och långkalsonger. Mycket nöje, kära läsare!

önskar

Projekt Livad Lax

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar