söndag 22 januari 2012

Saker Blond Sopran vill se 2012! - 2

2. Den här boken lånades på biblioteket av en tjej jag delar övningsrum med. Den låg i hennes bokhylla och såg väldigt intressant ut. När jag övade, och kanske tog en paus för att leta noter eller dra några djupa andetag, kunde jag höra hur den liksom mumlade från hyllan: "läääs mig... du vet att du vill..." Jag tycker egentligen inte att man ska rota i andras hyllor. Men böcker har ofta en obeveklig dragningskraft för mig. Speciellt andras böcker. Och den låg ju faktiskt överst i en hög. Det skulle ju inte märkas om jag bläddrade lite i den. 

Min övningspaus blev ganska lång... Jag berättade faktiskt för min övningsrumspartner att jag "lånat" hennes bok sedan. Det var helt okej, sa hon. Och sedan började hennes bok dyka upp i andras händer. Den blev lite allmän egendom. Och det är dit jag vill komma.

Alla borde läsa den här boken. Jag fick den i julklapp sedan, och för mig var det revolutionerande läsning. Den handlar om kärlek. Romantisk kärlek som samhällsfenomen. Den satte i princip alla mina föreställningar om kärleken på hårda prov; förklarade varför jag fram tills nu sett att skaffa pojkvän som något jämförbart med att uppnå Nirvana. Varför jag är som jag är. Varför det fan inte är mitt fel. Ungefär. 

Det jag vill se är alltså att denna bok delas ut till alla i hela Sverige och blir en obligatorisk del av kursen samhällskunskap på högstadiet. Tills min vision blir verklighet; köp den, läs den, fundera lite, läs den igen. Nu.



(Just nu sitter jag hemma i min lägenhet och läser ovan nämnda bok och mår rätt gött igen efter all obalans. Snart ska jag baka kanelbullar. Jag tror fåfängt att jag kan få degen att bli hur galet stor som helst om jag låter den jäsa i en halv evighet. Men någonstans inser även jag att det finns gränser för hur mycket en bulldeg kan expandera. Även om man ställer den på elementet.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar