tisdag 24 januari 2012

Nu blir jag sådär trött igen

Det säljs mer ekologisk bomull än vad som produceras. Hm. Ett ekologiskt linne från till exempel H&M kan mycket väl vara gjort av ekologisk bomull. Men färgen som använts är långt ifrån ekologisk.
Jag har ägnat kvällen åt dokumentären "Modets offer". När den är slut är jag ganska glad att jag genomlever vinterhalvåret i mitt underställ från Woolpower (ull från Patagonien, färgat i Tyskland, resten av produktionen förlagd till Östersund)...

Det är stor skillnad. Stor skillnad på att vara konsument, med oändligt många rättigheter men den enda egentliga skyldigheten att fortsätta konsumera, och på att vara människa, vars rättigheter är de mänskliga och skyldighet är att se till så att alla andra också kan utöva de rättigheterna. Konsumenter som uppnått en viss standard vägrar konsekvent att ta ett steg tillbaka, få det lite sämre, för någon annans skull. För till exempel en fabriksarbetare i Indiens skull. Kanske på grund av okunskap. De små tvivel konsumenter ändå har är så enkla för reklammakarna att avstyra genom en liten grön skylt med ett löv på. De litar på den goda viljan som konsumenter tror är inbyggd i ett skrovligt papper fastsatt i en bit hampasnöre (som sitter på ett plagg färgat med kemikalier som gett arbetarna på färgningsfabriken cancer, men det står inte på lappen).

Se dokumentären här. Inget nytt under solen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar