torsdag 29 december 2011

Men hur tänktes det här?

tjejsamla: ägna sig åt samlande, men inte så intensivt utan bara så att man nöjer sig med några stycken av det man samlar på


Ska man slå en brännboll så ska man göra det ordentligt. Ska man spela fotboll ska man spela ordentligt. Ska man samla, ska man samla ordentligt. Hundraprocentigt. All in. 

Kan man inte slå bollen ordentligt får man använda käringträt, till motståndarlagets förtjusning och det egna lagets förtvivlan. Kan man inte spela fotboll ordentligt så spelar man som en tjej och får dessutom finna sig i att få det vrålat efter sig av målbrottshesa röster så det hörs över hela fotbollsplanen. Och samlar man inte ordentligt, utan bara lite halvdant (eller "inte så maniskt som vissa killar gör", som Birgitta Lindgren på Språkrådet så fint uttrycker det) så tjejsamlar man numera, enligt Språkrådet.

Kan jag av detta anta, att samlar man bra (seriöst, kunnigt och med stort engagemang), samlar man således som en man? 

Att förknippa kvinnliga ord med svaghet, oduglighet och mesighet är väl ändå något vi jobbar hårt med att lägga av med, eller hur, Språkrådet? Jag vet att eran ståndpunkt är att det "inte alls har någon negativ laddning, nehej då, snarare står "tjejsamla" för ett mer sansat sätt att samla!" Med hänvisning till ovan stående iakttagelser så har jag dock lite svårt att tro på det. Kanske i er lilla värld av glass, sommarlov och regnbågsponnies? 

Jag skiter i att folk (tydligen) använder det här ordet. Ni kan inte hålla på och auktorisera ord som det här, ni har ett ansvar! Att auktorisera ordet är att auktorisera attityden. Tack för det. Tack så hemskt mycket, Språkrådet, att ni påminner mig om vad jag egentligen är värd. Ifall jag skulle ha lyckats glömma det, menar jag. 

Någon gång kanske vi lyckas vända skutan. Någon gång kanske det blir en komplimang att spela fotboll som en tjej. Men, det är väldigt, väldigt svårt att få jämställdhetens långbåt att ta sig framåt, om det hela tiden sitter någon liten ignorant existens längst bak och envisas med att ro åt fel håll... 

(Här är hela listan om man har lust att förfasa sig över samtiden inom något annat ämne.)


Nej, nu ska jag inte hetsa upp mig mer för detta. Nej, nej. Jag ska ta det som en man...






4 kommentarer:

  1. Ville bara säga. Bra skrivet! :)

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet!

    Angående att du inte ville hetsa upp dig: du vet väl att den typen av sjukdomar och symptom tidigare var könstypade? De manliga föll inom kategorin neurasteni eller psykosomatiska sjukdomar, medan de kvinnliga kallades hysteriska.

    SvaraRadera
  3. Bra sagt, hade inte kunnat säga det bättre själv!

    SvaraRadera