onsdag 12 oktober 2011

Men Bamsen... hade du inte honom vid fågelängen?

En av mina absoluta Astrid Lindgren-favoriter är Lotta på Bråkmakargatan. Jag vet inte hur många gånger jag har sett de där filmerna, och ända sedan jag var väldigt liten har Lottas syster Mia Maria varit en av mina stora förebilder. Jag var så imponerad av att hon kunde klockan, att hon kunde vika ihop en filt sådär coolt genom att klämma fast den under hakan och att hon hade så fina kläder! När jag var lika stor som hon, ja då var jag minsann stor på riktigt! tänkte jag, fem år.

Nu är jag betydligt större än hon, men när jag då och då ser på filmerna så känns det fortfarande som om hon är större än mig!

Och vad gäller hennes oslagbara stil, så är den fortfarande en inspirationskälla för mig!

(Jag kan inte riktigt låta bli att nämna Claes Malmberg som Lottas pappa här, han är tamejtusan helt underbar! Kan starkt rekommendera er att ta er en titt på någon av Lotta-filmerna om ni har tråkigt, bara hans prestation gör det så värt!)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar