tisdag 12 juni 2012

Operan

Vevar omkring på sr.se, och vad hittar jag? Ett inslag om Luthando, en av Anitas gamla elever som debuterat på Metropolitan! (För eventuella nytillkomna läsare: Anita Soldh är min sånglärare på konservatoriet och hon är helt makalös.) För kanske två år sedan tog hon med honom och två andra sydafrikanska elever till Falun. De hade en konsert i orkestersalen, och ja... det var helt otroligt! Taket höll på att lyfta! En av de andra eleverna, Nkosasana, har jag haft turen att få se i rollen som Lady Macbeth på operahögskolan, samt på en stipendiesökning, och jösses vilken pipa den kvinnan har! Både hon och Luthando har... jag vet inte hur jag ska beskriva det, men liksom någon sorts lätthet i rösten, samtidigt som den är så otroligt djup och klangfylld. Man är inte ett dugg orolig när de sjunger, det är så avslappnat och blir bara bättre och bättre. Lite som att öppna en chokladkalender som aldrig tar slut.
Luthando växte upp i ett fattigt område i Kapstaden. Idag står han på Metropolitans scen.

Lyssna här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar