fredag 25 november 2011

Blond Sopran Tipsar

Jag har nu knäckt förkylningens gåta, känns det som. Så här fort har en förkylning aldrig gått förut! Eller, jag är fortfarande tämligen täppt i näsan, men nu är jag ju sångerska och väldigt halsfixerad. Och faktum är att jag bara hade ont i halsen i tre dagar! Jag kände ett plötsligt behov av att skriva ner receptet på mitt tillfrisknande, så jag inte glömmer det.

Blond Soprans Förkylningskväsare
- Kahn Jang. Börja pimpla så fort du känner att förkylningen är på g.
- Zyx citron, tre ggr om dagen. Även någon dag efter att det slutat göra ont.
- En bamyl att sova på de första två-tre nätterna.
- Ingefärste med honung och citron. Obegränsade mängder!
- Glass (min favoritdel av kuren, helt klart). Kylan dövar halsontet lite grann. 
- Håll käften (inte min favoritdel). Var helt knäpptyst tills det onda är borta. Det försvinner nämligen myckat snabbare då än om man pratar. Total isolering från omvärlden är att rekommendera. Detta är nog den absolut viktigaste punkten!
- Lite lagom doser frisk luft. Typ en långsam promenad på tio minuter eller så.
- Ät ordentlig mat. Inte Billys eller en påse chips.
- Sov.

Som sångare blir man så låst av att vara förkyld så det är inte klokt. Jag blir ett monster när jag har ont i halsen. Så att äntligen ha en metod som fungerar känns bra! Jag var ju övertygad om att jag inte skulle kunna sjunga på måndag (konsert i Horndal, duett ur Don Giovanni och kanske Trollflöjten), för det brukar ta längre tid för mig att bli bra i halsen än så här. I somras var jag ju däckad i två veckor av Peace&love-förkylningen och tog mig igenom kvalet till Kör-VM på ren viljestyrka...
Och viljestyrka har det minsann krävts av mig för att klara av att vara tyst i tre dagar! Heja mig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar