fredag 24 februari 2012

Frågor som uppstår när man ska ta sitt pick och pack och åka hem

Varför bestämmer sig kroppen/ödet/det undermedvetna/den vanliga, hederliga klantigheten för, att ett passande sätt att fira att lovet är i antågande är att slå ut ett glas med vatten? Vatten på väggen, vatten på mattan, vatten på golvet...

Hur lyckades jag glömma en färdiglagad tallrik cous cous i köksskåpet? Varför ställde jag den ens där?

Varför känns det aldrig som en dålig idé att prova kläder och sedan lämna dem på golvet eftersom..? Ja, ni märker ju att logiken uteblir. Finns ingen.

Varför drömmer jag så ofta att jag går in i andras hus utan lov? I natt var jag på promenad över några åkrar, där små gårdar låg utplacerade med några hundra meter snö emellan sig. Öppna dörrar och fönster till ofärdiga gillestugor och lador utgjorde en oemotståndlig frestelse. Fast hemfridsbrott kanske straffar sig i drömmar också; det slutade med att jag sprang för livet efter att ha spanat in två lejonhonor på en av åkrarna. Samtidigt som jag mycket sakligt resonerade mig fram till att jag måste ha sett fel, om det nu behövdes honor till byns lejonhanne skulle de väl inte hållas oinhägnade på en åker? Jag blev medveten om att det var en dröm. Men jag vågade inte chansa och gå tillbaka...

Varför köper jag en massa mat som jag sedan glömmer att äta? I min kyl finns just nu gammal sallad, gammal köttfärs, gammal blomkål, gamla morötter, gammal (samt från början oätlig) ärtsoppa, gammal tacopaj... Jag är ju fattig student, tamejtusan! Jag har inte råd att inte äta upp det här. Min självrespekt befinner sig just nu på samma nivå som det gamla, gamla blomkålshuvudet.

Varför bloggar jag när jag egentligen borde diska, städa, dricka mitt te och packa?

Och varför skrev jag den sista punkten, som precis som hela förra inlägget (och kanske även detta) inte är något annat än totalt meningslöst dravel? Självrespektsnivå: below blomkålshuvud.

3 kommentarer:

  1. Jag läser en kurs i psykoanalys den här terminen och förra veckan snackade vi drömmar. Jätteintressant att du har återkommande drömmar om att gå in i andras hus utan lov. Jag googlade det och någon säger att det betyder att "you will suffer losses due to foolish or careless behavior". Däremot betyder det enligt samma källa tur om någon bryter sig in i DITT hus i en dröm. Men jag tycker naturligtvis att detta är total bs. Jag står närmare den här killen: "Sorry, but your dream is an illustration of the amount of neurons you are dedicating to that subject and its accessibility during REM. Wish I had some nifty tale to tell you".

    /runemirunrun.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Haha! Ja, det där lät ju lite lagom vetenskapligt. Jag skulle inte kalla det tur att få inbrott hemma... Som hopplöst konstnärligt lagd vill jag snarare tro att mina drömmar är sjukt smarta metaforer som min hjärna tänkt ut alldeles själv för att uppmärksamma mig på saker som händer där som jag inte har koll på. Slutsats: jag är smart. Typ. Det stärker min självbild/livslögn, om inte annat ;)

    SvaraRadera
  3. Självbild rocks!

    (Jag lärde mig f.ö. under förra veckans lektion att Freud ansåg att hus i drömmar ofta representerar livmodern. Även med denna för mig nya insikt så har jag inte kunnat fnula ut dina inbrottsdrömmars möjliga djupa budskap.)

    SvaraRadera