fredag 3 februari 2012

Aldrig två gånger


Inget sker, något händer aldrig 
två gånger. Och därför är vi
födda utan erfarenhet och
dör utan rutin.

Även som de dummaste elever
i världens skola
kan vi aldrig gå om
någon höst, någon vår.

Inte en dag ska upprepas,
två lika nätter finns inte,
två helt lika kyssar,
två likadana blickar i våra ögon.

I går, när ditt namn
högt uttalades i min närvaro,
var det mig som om en ros
föll in genom öppet fönster.

I dag, när vi är tillsammans,
ligger jag vänd mot väggen.
Ros? Hur ser en ros ut?
En blomma? Eller sten?

Onda timme, varför grumlas
av obehövlig oro?
Du är - alltså måste du förgå.
Du förgår - alltså finns här skönhet.

Leende, omfamnande varandra,
söker finna ut harmonin,
trots att vi är varandra olika
som två droppar klart vatten.

Wislawa Szymborska





En av mina favoritpoeter, Wislawa Szymborska, dog i onsdags. 
Hon har rätt. Och när man ser på människorna runt omkring sig, när man inte förstår dem och det verkar som om alla utom jag, så är det lugnande att höra en annan människa bekräfta att det inte bara är jag ensam, jag som inte har förstått hur man gör, för något händer aldrig två gånger. Aldrig, aldrig händer något två gånger.

1 kommentar:

  1. Vackert! Det kanske ska läsas vemodigt men jag tycker det är en fantastiskt optimistisk syn på tillvaron att tänka att inget händer två gånger! (Jag tänker mer att allting händer tusen gånger och efter andra gången är det tråkigt och utan lärdomsmöjlighet.)

    SvaraRadera