onsdag 2 maj 2012

Säg något

Ibland blir man så där glad i hjärtat. Glad och lite vemodig.
Som när man står och bläddrar på måfå bland pocketböckerna i en bokhandel i Visby, och plötsligt kommer ett nästan glömt minne över en. En bok jag läste för länge sedan. Flera gånger. Lånade och lämnade tillbaka. Lånade igen. Osäker på vad jag skulle läsa? Den stod i hyllan och väntade på mig, full med stämplar längst bak som jag själv var anledningen till. Jag förstod mer av den ju fler gånger jag läste den. Jag förstod aldrig hela. Men den var vacker. Konstigt att jag glömde den, för den påverkade mig mer än vad jag trodde då.
Välbekanta ord och känslor och bilder i huvudet kommer tillbaka. Jag var tretton år. Lukten av bildsal, smällande skåpdörrar och de knarrande rottingstolarna på biblioteket.

Säg något

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar