onsdag 2 maj 2012

Jag, Katten Katten och den Andra Katten

Idag när jag gick till skolan träffade jag på Katten Katten. Jag kallar honom så. Han är svart med vita tassar och mage och med en sådan där vit stråle i ansiktet. Katten Katten är inte ett dugg skygg; han kommer skumpandes över gatan för att hälsa på mig. Blundar och spinner när jag kliar honom mellan öronen. Går slalom mellan mina ben. Stryker kinderna mot mina händer och buffar mig på benen. Ryggen kröks mot himlen. Första dagen med bara fötter i skorna. Vi har det trevligt, Katten Katten och jag. Det gör inget att jag sitter på huk och känner hur benen långsamt domnar bort. Men! Plötsligt spetsar Katten Katten öronen och står orörlig med blicken fäst på något bakom mig. Nu skiter han fullständigt i mig. Jag vänder mig om och får syn på en Annan Katt. En helsvart en i färd med att korsa vägen. Jag är glömd för Katten Katten, som nu hukar sig och börjar smyga mot den intet ont anande Andra Katten. Katten Katten ser ut som en hårig limpa på hjul.

Nu undrar jag: om man ser två svarta katter korsa gatan, tar de liksom ut effekten av varandra då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar