tisdag 20 mars 2012

Vårdagjämning

Idag var dagen lika lång som natten.
I natt är natten lika lång som dagen.
Sedan vänder det.

Dagen, ljuset och de där knopparna som börjar kika fram på busken utanför skolan tar långsamt över. Vi är äntligen på väg åt rätt håll. Idag drog jag på mig träningskläderna och gav mig ut på vårens första joggingrunda och det, mina vänner, var pur lycka. Hade jag varit tvungen att fortsätta träna med roddmaskinen och crosstrainern nere i källaren mycket längre hade jag börjat ruttna. Jag vill inte påstå att jag fullt ut förstår deras situation, men jag kan i alla fall ana hur det måste vara att vara hamster eller råtta eller någon annan gnagare. Som lever i en liten bur i vilken det tar en sekund att springa från ena sidan till den andra. Enda chansen att få utlopp för springet i benen är det där hjulet. Hjulet som inte tar en någonstans. Vilket liv... Det är lite så det känns på vintrarna. Man ror och ror på den där jävla maskinen men rör sig inte en millimeter framåt. Känner bara den enorma saknaden efter vatten; vatten som strömmar ljudlöst längs sidorna, vind i håret och doften av sommar. Blundar och låtsas en stund. Tittar igen och verkligheten slår tillbaka; betonggolv, ventilationssurr och doft av svettig gympamatta. Inte undra på att man går ner sig. 

Men, idag var jag ute och sprang. I skogen, sprang jag. Och himmel vad jag har saknat den! Kanske var det av glädje att återse den som energin aldrig ville ta slut; jag sprang längre och snabbare än vad jag någonsin gjort tidigare, och hade väl sprungit än om jag inte fått håll på slutet. Men ork i benen fanns det massor kvar ändå! 

Jag är ganska trött på Falun egentligen. Men efter att ha städat min lägenhet har jag upptäckt att den är väldigt mysig att vara i. Och att jag återigen börjar uppskatta sällskapet jag alltid har där. Det vill säga mig själv. Mig själv, mina skrivblock, min gitarr och mina böcker. Min nya, stora tekopp. När Faluledan slår till kan jag trösta mig med att det nästa helg bär av till Östersund. En resa innefattande sex underbara timmar på tåg, På Väg. Det kan nog bli bra. 

Vårdagjämning. 
Dagen tar tillbaka tiden från natten och jag tar tillbaka kontrollen.
Idag var dagen lika lång som natten.
I natt är natten lika lång som dagen.
Sedan vänder det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar