söndag 18 mars 2012

Tack men nej tack

"Jesus regerar nu som kung. Men vad betyder det för dig?"

Svår fråga. Efter viss självrannsakan kom jag fram till att det nog inte betyder så värst mycket alls för mig. Men vi tar historien från början.

Idag satt jag en stund på café Gamla Färghandeln och spelade piano. Brukar göra det ibland; det är ett jättebra övningstillfälle och har jag tur så är det någon som gillar det hen hör. (Idag spelade jag till exempel några av mina låtar, och fick frågan om mina texter finns att läsa någonstans. Så jag tänker börja publicera dem här på bloggen snart!) Förutom övning samt gratis fika brukar spelandet kunna ge lite tillskott i kassan. Idag fick jag dock det skummaste gaget på länge. 60 kr samt ett reklamblad från Jehovas Vittnen. Oklart om vittnet bara lämnade reklambladet eller om det kombinerades med pengar, jag hann aldrig se det... Någonstans misstänker jag att vittnet förmodligen ansåg att reklambladet var betydligt bättre som betalning än pengar. Vad är en tjuga mot ett erbjudande om frälsning?

Tack för omtanken hördu, men nej tack. Om enda chansen att få en trevlig tillvaro efter Harmageddon (en händelse som för övrigt förutsetts vid ett flertal tillfällen i Jehovas Vittnens historia, men som envist vägrat infinna sig på satt datum) är att ägna livet åt att hjärntvätta barn som haft oturen att födas in i en sektliknande församling, byta karriär eftersom det vad jag förstår är förbjudet att vara i vanliga kyrkor även om man "bara" spelar eller sjunger (Svenska Kyrkan är min absoluta favoritarbetsgivare) samt på all ledig tid försöka ta sig in hos folk som inte vill veta av en med en tidning som ingen vill ha... då tror jag att jag hoppar över det. Faktiskt. Jag har det heller trevligt nu och eventuellt, kanske, möjligtvis jävligt senare, än tvärtom. Jag bedömer nämligen risken att Jehovas Vittnen skulle sitta inne med sanningen som väldigt, väldigt liten... obefintlig, vid närmare eftertanke. Så jag vågar nog chansa på att jag klarar mig ändå.

Jag tänkte bara förklara det nu ifall Du, kära vittne, skulle sakna mig i Rikets Sal den 5 april. Jag kan tyvärr inte komma p.g.a. sunt förnuft.

(Påhopp, kanske någon säger nu. Kanske det, säger jag. Ganska spontant skrivet är det i vilket fall som helst. Inga djupare analyser har gjorts. Mer än den att det gav upphov till en viss komisk effekt att titta ner i hatten, förvänta sig lite kosing men i stället få informationen "Jesus regerar nu som kung. Men vad betyder det för dig?" )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar